søndag den 30. juni 2013

Spejlbillede





Kender I det, hvor man tænker tilbage, og kan se hvordan ens liv på mange måder gentager sig selv? Og så ikke helt alligevel, da man har ændre sig meget sidenhen. Sådan har jeg det. Sjældent får jeg en følelse af, at der er sket så meget, at man knap nok kan genkende sit gamle jeg. Det føles underligt. Det sker heldigvis som sagt sjældent. 
        Når man ser sit eget spejlbillede, kan det have ændret sig mange gange. Både udseendemæssigt og personlighedsmæssigt. Man kan se hvor-dan ens miljø og omgivelser former, selvom man gerne vil påstå, at det hele kommer indefra. Gør det? Nej, det tror jeg ikke. Jeg tror, at det er omkrig 30% og 70% miljø, der former én. Det er det samme med sundhed og sygdom: Der er livstilstil sygdomme, og der er sygdomme, der skyldes genfejl. 
       Jeg tror, man er født med en form for personlighed, som ændrer sig hundredvis af gange gennem  barndommen. Det er nok det, der gør det forvirrende at være ung. Både ens egne og andres interesser og personlighed ændre sig meget gennem årene. Men hvad ved jeg? Jeg er blot femten år! 
        Men lille, femtenårige jeg kan selv se, hvordan udviklingerne kører på fuld hammer. Jeg blev ret moden i en tidlig alder, ligesom min krop fik kvindelige former tidligt. Hvilket jeg hadede som pesten, fordi alle de andre piger var stadig fladbrystet. Nu savner jeg barndommens simpelhed og leg. Ingen komplicerede konflikter, ingen popularitets og magtkrige. 
        På den anden side er livet komplicerethed det interessante. Det er det der giver udfordring og blod på tanden. Det er fantastisk at tænke på, hvor kompliceret verden er. Hver og en organisme består af mange milliarder atomer og molekyler. Og måske meget mere....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar