onsdag den 12. juni 2013

Vampire Academy -Har du læst den?

Jeg er normalt træt af alle vampyr-bøger. Ofte for jeg lidt kvalme af tanken.. Men denne serie er noget helt for sig, og den er uden tvivl en af mine favorit serier. (Der er to: denne og Hunger Games). Dog anbefales det, at disse bøger skal læse på engelsk, da de er dårligt oversatte, ligesom mange andre bøger.
     I bogen er der to slags vampyre og dhampir, som er en blanding af moroi, (den 'gode', dødelige vampyr, som er født -ikke skabt) og menneske. 
     Den anden slags vampyr er strigoi, som er skabt og har en utrolig styrke og hurtighed. De er grådige, slår ihjel uhæmmet og har mistet deres sjæl og godhed.
      Hovedpersonen, Rosemarie Hathaway(Rose), er en ustyrlig dhampir, som med sin moroi veninde var stukket af fra skolen. De bliver fundet to år efter, og så følger man deres liv på akademiet. Veninderne har et særligt bånd (Rose er skyggekysset), som holder dem sammen, og bogen uddyber, hvad det er.
     Indtil videre har jeg læst de fem ud af seks bøger, og de tre første har læst to gange. Grunden til jeg ikke fik hele serien føste gang, var at jeg kom til at læse lidt om femmeren, hvilket jeg troede havde afsløret hele fireren. Der tog jeg bare fejl. 
     Alle bøgerne er smadder gode, og jo længere ind i serien man kommer, desto mere spænende bliver det. Og gang på overrasker hovedpersonen med ugennemtænkte handlinger og reaktioner, som til tider fungere, og andre gange går det bare galt. 
      De anbefales stærkt til dem, som godt kan lide fantasy og action. God læselyst

Ingen kommentarer:

Send en kommentar